Radviliškio rajono švietimo įstaigos žengė svarbų žingsnį modernaus ir įtraukiojo ugdymo link, sėkmingai dalyvaudamos akredituotoje pedagogų kvalifikacijos tobulinimo programoje „Lyderystė ir įtraukiojo ugdymo inovacijos šiuolaikinėje mokykloje: Estijos švietimo sistemos ypatumai ir jų pritaikymo galimybės Lietuvos ugdymo įstaigose“.
2025 m. balandžio 24 d. Radviliškio r. sav. švietimo ir sporto paslaugų centro Suaugusiųjų ir jaunimo neformaliojo ugdymo skyriuje programos dalyviai susitiko aptarti ir pasidalyti patirtimi, kaip jiems sekasi įgyvendinti iš stažuotės Estijos švietimo įstaigose parsivežtas idėjas, kaip mokyklų bendruomenės priima pokyčius. Programoje dalyvauja septynių rajono ugdymo įstaigų – Lizdeikos, Baisogalos, Šeduvos, Šiaulėnų Marcelino Šikšnio gimnazijos, Gražinos pagrindinės mokyklos, Vaižganto ir Vinco Kudirkos progimnazijų – komandos.
Estijos patirties pritaikymas Lietuvos mokyklose
Vykdant programą, penki darbuotojai iš kiekvienos švietimo įstaigos dalyvavo stažuotėje Estijoje, ten lankėsi įvairių tipų mokyklose, susipažino su Estijos švietimo sistemos sėkmės paslaptimis. Jiems grįžus iš stažuotės, prie jų prisijungė dar penki kolegos, kurie padėjo stažuotės dalyviams išgryninti parsivežtas mintis. Stažuotėje įgytos žinios ir patirtys buvo pristatytos mokyklų bendruomenėms, kurios išsirinko po 2–3 pokyčių iniciatyvas, tinkančias jų ugdymo aplinkai ir įtraukiančias ne mažiau ne mažiau kaip 30 proc. mokyklos mokytojų. Išsigryninti parsivežtas idėjas mokyklų komandoms padėjo psichologė, profesionali koučerė, lektorė Jolanta Nėjutė.
Susitikime dalyviai dalijosi, kaip sekėsi išsigryninti būsimų pokyčių kryptis, kaip į procesą įsitraukė mokyklų bendruomenės – mokytojai, mokiniai ir jų tėvai.
Mokyklų iniciatyvos, perimtos iš Estijos švietimo sistemos
Mokyklos pristatė pasirinktas įgyvendinti įvairias inovatyvias idėjas, kurios sėkmingai veikia Estijos švietimo įstaigose:
- Ilgosios pamokos, leidžiančios giliau panagrinėti temas ir sumažinti ugdymo proceso fragmentiškumą.
- Tylos erdvės mokykloje, padedančios mokiniams susikaupti ir nusiraminti.
- Penktadieniai, skirti renginiams, įgalinantys racionaliau planuoti ugdymo procesą.
- Mobilieji telefonai pamokų metu „ilsisi“ specialiose dėžutėse, o ne mokinių kuprinėse, taip mažinamas stresas ir nerimas, sukeliamas išmaniųjų technologijų
- Skambučio iš pamokos atsisakymas padeda suvaldyti triukšmą, leidžia tyliai išeiti į pertrauką, nepertraukia mokytojo, ugdoma savikontrolė.
- Skaitymo skatinimas ir akademinės valandos savišvietai skatina mokinius ir mokytojus gilintis į jiems įdomius dalykus.
- ABA (liet. taikomoji elgesio analizė, angl. applied behaviour analysis) programa darbui su autistiškais vaikais (taikomoji elgesio analizė – tai mokslo sritis, taikanti elgsenos ir mokymosi principus bei klinikiniais tyrimais patvirtintus metodus, pageidaujamam elgesiui įtvirtinti. Jų tikslas – pašalinti pagrindinius autizmo simptomus tiesiogiai mokant tų įgūdžių, kurie dėl autizmo negali vystytis.
- Kultūrinės-pažintinės dienos visai mokyklai (visai mokyklai arba klasių koncentrams skirta diena tikslinėms ekskursijoms)
- „Judėti kviečianti mokykla“ – iniciatyva, skatinanti fizinį aktyvumą per pertraukas ir kitu laisvu nuo ugdymo proceso metu.
- Erdvės mokinių poilsiui ir individualiam darbui, reikalingos specialiųjų poreikių turintiems mokiniams, suteikiančios galimybę dirbti ramiai
- „Mokykla be batų“ padeda kuri jaukesnę aplinką, ugdo pagarbą kito žmogaus darbui.
- Mokytojų kambarys, atitinkantis pedagogų lūkesčius.
Programos dalyviai pabrėžė, kad sėkmingai įgyvendinami pokyčiai ne tik pagerina mokymosi aplinką, bet ir skatina bendruomenės įsitraukimą, ugdo lyderystę bei pagerina ugdymo kokybę. Visų septynių mokyklų komandos pasiryžusios tęsti pradėtas iniciatyvas ir toliau integruoti Estijos švietimo sistemos gerąsias praktikas, pritaikant jas prie savo įstaigos bendruomenės poreikių.
Ši kvalifikacijos tobulinimo programa – puikus tarptautinio bendradarbiavimo ir patirties perdavimo pavyzdys, rodantis, kaip sėkmingai galima perimti ir pritaikyti progresyvias švietimo idėjas Lietuvos mokyklose.
Radviliškio rajono švietimo įstaigų komandų konsultacijos-darbuotės „Estijos pažangių praktikų diegimas lyderystės ir įtraukiojo ugdymo srityse“ yra akredituotos pedagogų kvalifikacijos tobulinimo programos „Lyderystė ir įtraukiojo ugdymo inovacijos šiuolaikinėje mokykloje: Estijos švietimo sistemos ypatumai ir jų pritaikymo galimybės Lietuvos ugdymo įstaigose“ dalis. Programa įgyvendinama vykdant Švietimo pažangos programos „Tūkstantmečio mokyklos“ projektą „Tūkstantmečio mokyklos II“. Projektas finansuojamas Europos Sąjungos ir Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis. Programą įgyvendina Radviliškio rajono savivaldybės švietimo ir sporto paslaugų centras.
Radviliškio r. sav. ŠSPC SJNUS informacija ir nuotraukos