Į Radviliškio Gražinos pagrindinę mokyklą gegužės 29 d. vykusią Šiaulių regiono konferenciją „STEAMopolis: ateities kūrėjų ugdymas“ susirinkę Radviliškio rajono ir Šiaulių miesto ikimokyklinio, priešmokyklinio ir pradinio ugdymo pedagogai dalijosi savo patirtimi dirbant su STEAM, diskutavo apie STEAM ugdymą pradinėse klasėse, šios krypties ugdymo tęstinumo vyresnėse klasėse reikalingumą, darbo grupėse dalijosi savo darbo patirtimi ir su mokiniais pamokose išbandytais metodais STEAM pamokose.
Konferencijos dalyviai išklausė Giedriaus Vaidelio, švietimo eksperto, STEAM ugdymo konsultanto, STEAM LT tarybos nario, Kauno moksleivių techninės kūrybos centro direktoriaus, pradinių klasių ir matematikos mokytojo, ir Vilmos Andriušaitienės, Radviliškio Gražinos pagrindinės mokyklos fizikos mokytojos metodininkės, ilgalaikės pedagogų kvalifikacijos tobulinimo programos „Inovatyvus STEAM ugdymas pradinėse klasėse“ vadovės, pranešimus apie šiuo metu vis labiau populiarėjantį STEAM ugdymą, jo sampratą ir svarbą, apie tai, kaip STEAM įgalina mokinius pamokoje.
Konferencijos dalyvius sužavėjo Radviliškio Gražinos pagrindinės mokyklos mokinių pasveikinimas dainos ir jų demonstruotos avangardinės mados kolekcijos, kuriose taip pat netrūko STEAM akcentų.
Sveikinimo kalbose – STEAM ugdymo svarba, savivaldybės palaikymas
Radviliškio rajono savivaldybės vicemerė Jurgita Sidarienė, sveikindama konferencijos dalyvius, pasidžiaugė bendryste, susitelkimu, bendravimu ir palinkėjo prasmingo, darbingo laiko, įkvepiančių minčių.
Radviliškio Gražinos pagrindinės mokyklos direktorius Egidijus Dailidonis priminė susirinkusiems, kad STEAM kaip metodas skatina kūrybiškumą, kritinį mąstymą, padeda greičiau rasti problemų sprendimo būdus. Jis išreiškė viltį, kad pranešėjai pasidalys savo patirtimi ir įžvalgomis, kaip STEAM įgalinti ir įtraukti į mokymo patirtis.
STEAM ugdymui – tūkstančiai eurų, kvalifikacijos tobulinimo programos, dalijimasis patirtimi
Radviliškio rajono savivaldybės administracijos Švietimo ir sporto skyriaus vedėjas Laisvūnas Vaičiūnas padėkojo Radviliškio rajono mokytojams, kad jie aktyviai įsitraukė į STEAM veiklas. „STEAM ugdymui Radviliškio rajono savivaldybė per ketverius metus skyrė 400 tūkstančių eurų, taip pat kasmet skiriama lėšų mokiniams nuvykti į STEAM centrus kituose miestuose. Visa tai – tam, kad ateityje pradėtų visos STEAM pavadinimo raidės veikti taip, kaip šiuo metu veikia šio pavadinimo raidės apie kūrybiškumą, informacines technologijas. Labai svarbu įveiklinti ir matematiką, ir gamtos mokslus, ir inžinerinius dalykus. Kaip įgalinti tai, ką turime vietoje? Ačiū Ritai Vaigauskienei už tai, kad jos vadovaujamas Radviliškio r. sav. švietimo ir sporto paslaugų centro Suaugusiųjų ir jaunimo neformaliojo ugdymo skyrius 2023–2024 m. ėmėsi įgyvendinti ilgalaikę pedagogų kvalifikacijos tobulinimo programą „Inovatyvus STEAM ugdymas pradinėse klasėse“, ačiū šios programos vadovei, Radviliškio Gražinos pagrindinės mokyklos fizikos mokytojai metodininkei Vilmai Andriušaitienei, kad su pradinėmis ir ikimokyklinėmis klasėmis dirbama labai kryptingai, kad gerėja pradinių klasių mokytojų kompetencijos. Labai tikiuosi, kad po tokių konferencijų ir aukštesnėse klasėse su STEAM ugdymu ateityje viskas bus gerai“, – sakė jis.
R. Vaigauskienė padėkojo mokytojai Vilmai Andriušaitienei už tai, kad ji subūrė 25 rajono pradinių klasių ir ikimokyklinio ugdymo mokytojus, kurie kartą per mėnesį, dalyvaudami praktiniuose užsiėmimuose puikioje Radviliškio Gražinos pagrindinės mokyklos laboratorijoje, plėtojo tyrimines ir techninės kūrybos STEAM kompetencijas. „Dirbame tam, kad mokytojams būtų pateikta įdomi, naudinga medžiaga jų kvalifikacijai ir įdomioms STEAM pamokoms. Gavus užduotį sukurti programą apie STEAM, natūraliai kilo klausimas, kodėl mokytojai nedirba laboratorijoje? Atsakymo nereikėjo ilgai ieškoti. Jiems trūksta informacijos, patirties, praktikos, o ypač – kolegų dalykininkų geranoriškumo ir bendradarbiavimo. Ačiū mokytojai Vilmai, kuri dega STEAM ugdymo idėja ir nori ja pasidalyti su kitais. Tikimės, kad šios programos dalyviai taps inovatoriais savo mokyklose“, – kalbėjo ji.
Dabartinė švietimo sistema yra nebepajėgi sudominti
Pasak konferencijoje dalyvavusio Giedriaus Vaidelio, visuomenė, net universitetai nelabai supranta, kas yra STEAM ugdymas, jie į tai žiūri kaip į atskirų dalykų kratinį, o ne visumą. „Atėjo tas laikas, kai susidomėjimas sudėtingesniais dalykais mažėja. Greitai neturėsim, kas moko matematikos, gamtos mokslų, chemijos. Trūksta sąmoningų pasirinkimų studijuoti inžinerines, gamtamoksles profesijas, jas mokiniai pasirenka tik kaip antrą, ar trečią opciją“, – sakė jis.
Lektoriaus teigimu, patys geriausi STEAM mokytojai yra ikimokyklinukų ir pradinukų mokytojai. Jų ir vaikai smalsūs, ir galimybės mokytojams lanksčiau organizuoti ugdymo procesą yra didesnės. „Kuo anksčiau pradėsim, tuo geresni rezultatai bus. Kuo anksčiau vaikus motyvuoji, tuo geresni rezultatai, kuo anksčiau įgūdžiai įdiegiami, tuo jie tvaresni“, – sakė jis. Lektorius, remdamasis tyrimų duomenimis, teigė, kad švietimo sistema yra nebepajėgi sudominti, kad ją reikia iš esmės keisti, nes ugdymo organizavimo procesas šiuolaikiniam mokiniui yra netinkamas. „Dažnai mokiniai į mokyklą ateina socializuotis, pabendrauti, pabūti su bendraamžiais, o mokosi jie kažkur kitur. Atlikti studentų smegenų veiklos tyrimų rezultatai pribloškia: besimokančiųjų asmenų smegenys nėra aktyvios pamokų metu, o aktyvi jų veikla fiksuojama vakare, naktį“, – kalbėjo jis.
Svarbiausia – sudominti mokinius
G. Vaidelis teigė, kad Azijos šalyse STEAM studijas renkasi apie 20 proc. studentų, Europoje – tik 2 proc., Lietuvoje – dar mažiau. „Kas yra STEAM? Apibrėžimų yra labai daug, bet iš esmės STEAM yra susitarimas. Kiekviena šalis pasirenka, kokią sritį vystys: ar ekonominę, ar inžinerinę, ar matematinę, ir eina tuo keliu. Lietuva pasirinko STEAM su A raide. A raidė nėra tiesiog menai, tai yra kūryba ir dizainas, tai yra kūrybinis procesas, o pagrindinis tikslas – sudominti, kūrybiškai vaikams pateikti mokslą, kad jie susidomėtų inžineriniais dalykais, kad jiems būtų įdomu, ir padėti vaikams suprasti, kad biologija ir chemija ar fizika nėra atskiri mokslai, kad jie yra labai glaudžiai susiję“, – kalbėjo jis.
Lietuvos švietimo sistemoje STEAM ugdymui trūksta tęstinumo
Pagrindiniai STEAM principai yra nuoseklumas, tarpsektorinis bendradarbiavimas, kompleksiškumas, prieinamumas. „Šiuo metu Lietuvoje yra tokia situacija: pradiniame ugdyme veikiame su STEAM, o vėliau pamirštame, paleidžiame. Būtina išlaikyti tęstinumą vyresnėse klasėse, būtina, kad visos ugdymo įstaigos bendradarbiautų. Ir ne tik švietimo įstaigos, bet ir kitos, pvz., viešosios įstaigos, bendruomenių centrai, neformaliojo ugdymo įstaigos. Dar svarbu, kad visi vaikai, neatsižvelgiant į jų šeimų finansinę padėtį, galėtų lankyti STEAM pamokas, nuvykti į STEAM centrus. Apie šį akcentą Radviliškio rajono savivaldybėje pagalvota, tai džiugina ir maloniai stebina“, – akcentavo G. Vaidelis.
Kad mokinys dainuotų, mokytojas turi dainuoti pats
Pasak lektoriaus, švietimo sistema turi prisilaikyti prie besikeičiančios visuomenės. „Leiskite vaikams uždavinėti klausimus ir kelti hipotezes, nes nėra neteisingų hipotezių, bet yra kūrybos, tyrinėjimų laisvė. Suteikite vaikams galimybes. Dirbkite grupėse, palikite laiko vaikams pamąstyti uždavę klausimą. Toleruokite klausimą „kodėl?“. Vertinkite pastangas, o ne savybes. Skatinkite tyrinėjimą, neuždarykite laboratorijų po septyniais užraktais. Mano dėstytojas man kažkada sakė: „Jei nori, kad mokinys dainuotų, turi pats pradėti dainuoti“. Tad svarbiausia, supraskite, kad jei norite paskatinti mokinius tyrinėti, pažinti, pirmiausia tai darykite patys“, – pedagogus ragino G. Vaidelis.
Tobulėjama dalijantis patirtimi
V. Andriušaitienė, skaitydama pranešimą „Kaip STEAM igalina mokinius pamokoje“, pasidalijo praktiniais metodais, pamokų turiniu, jo pritaikymu pagal mokinių amžių, pristatė visų užsiėmimų metu išbandytų STEAM užduočių elektroninį katalogą, kuriuo galės pasinaudoti visi besidomintys mokytojai. Jį galima rasti čia: https://heyzine.com/flip-book/d56886a7ed.html
Pasak V. Andriušaitienės, tam, kad mokytojai galėtų pilnai išnaudoti laboratorijos teikiamas galimybes, reikia ne tik pačių mokytojų entuziazmo ir noro, bet ir papildomu pamokų, kad būtų galima dirbti laboratorijose. „ STEAM ugdymo idėja turi degti ne tik mokytojas, bet ir mokyklos vadovas, kuris suteikia galimybę dirbti, tad ačiū ir Gražinos mokyklos direktoriui Egidijui Dailidoniui už laisvę veikti“, – sakė ji. Ji pritarė G. Vaidelio minčiai, kad svarbiausia yra tai, kad tam, kad mokiniai norėtų tyrinėti, pirmiausia pats mokytojas turi tapti tyrėju.
Darbo grupėse pasidalyta įvairių STEAM pamokų pavyzdžiais
Pasibaigus plenarinės konferencijos daliai, ikimokyklinio, priešmokyklinio ir pradinio ugdymo pedagogai dirbo grupėse. Kiekviena pranešėja pasidalijo savo patirtimi ir metodais, kaip įtraukti STEAM veiklas į pradinių klasių ugdymo procesą, kaip skatinti mokinių smalsumą ir kūrybiškumą. Apibendrinus grupėse skaitytus pranešimus, drauge su konferencijos dalyviais bandyta atsakyti į klausimą, į kokias veiklas galime integruoti STEAM principus ikimokyklinio, priešmokyklinio ir pradinių klasių mokymo procese, kad skatintume mokinių kūrybiškumą, problemų sprendimo įgūdžius ir mokymąsi per atradimus?
Pastebėta, kad STEAM pamokose mokiniai buvo kviečiami patirti ir išbandyti įvairiausias veiklas. Daug dėmesio ikimokyklinio, priešmokyklinio, ugdymo, pradinių klasių mokytojai teikia patyriminėms veikloms, kurioms reikia ieškojimo, tyrinėjimo, atradimo. Įtraukiančios praktinės veiklos, taikant STEAM principus, mokymąsi paverčia smagiais eksperimentais, netikėtais atradimais. Ypač patrauklios mokiniams yra trumpos veiklos, duodančios greitų rezultatų, įžvalgų. Vykdant ilgesnius tyrimus, mokiniai prarandą dalį susidomėjimo, nes rezultato reikia laukti ilgiau. STEAM suteikia vaikams pažinimo džiaugsmą, plėtoja jų intelektinius gebėjimus, kūrybiškumą ir geresnį supančio pasaulio supratimą. „STEAM – tai draugas kiekvienai pamokai, STEAM – tai ateitis“, – apibendrindama konferencijoje girdėtas mintis sakė konferencijos dalyvė ir vienos iš darbo grupių moderatorė Džiuljeta Ragauskienė, Radviliškio rajono Šiaulėnų Marcelino Šikšnio gimnazijos pradinių klasių mokytoja metodininkė.
Konferencijos organizatoriai dėkoja Radviliškio r. sav. švietimo ir sporto paslaugų centro Suaugusiųjų ir jaunimo neformaliojo ugdymo skyriaus savanoriams, Radviliškio r. Šeduvos gimnazijos mokiniams Joriui Kielai, Laurynui Petrauskui ir Jovarui Meškauskui, kurie sukūrė reportažą iš kelių Radviliškio rajono mokyklų apie mokinių mokymosi patirtis STEAM pamokose.
Radviliškio r. sav. ŠSPC Suaugusiųjų ir jaunimo neformaliojo ugdymo centro informacija
Gritos Dumskienės nuotraukos